Jedlicze
zachmurzenie duże
12.7 ° C
14.1 °
9.8 °
93 %
2.7kmh
100 %
pon.
21 °
wt.
16 °
śr.
13 °
czw.
17 °
pt.
16 °
Strona głównaWiadomościSzybsza podróż pociągiem z Jedlicza do Rzeszowa. Sukces wyboru wariantu budowy łącznicy...

Szybsza podróż pociągiem z Jedlicza do Rzeszowa. Sukces wyboru wariantu budowy łącznicy z korzyścią dla mieszkańców

Szybsza podróż pociągiem z Jedlicza do Rzeszowa. Sukces wyboru wariantu budowy łącznicy z korzyścią dla mieszkańców

- Ogłoszenie/reklama -spot_img

PKP Polskie Line Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Dzięki budowie nowej linii kolejowej Jedlicze-Szebnie, pociąg z Krosna do Rzeszowa dojedzie w godzinę i 20 minut. -Osiągnęliśmy wielki sukces, choć łatwo nie było. Taki przebieg łącznicy to milowy krok dla zapewnienia mieszkańcom Gminy Jedlicze szybkiego, wygodnego i co ważne bezpiecznego połączenia kolejowego ze stolicą województwa, w której uczy się przecież znaczna liczba młodych mieszkańców- podkreśla Jolanta Urbanik, burmistrz Gminy Jedlicze.

Temat budowy łącznicy kolejowej mającej połączyć linie kolejowe 106 i 108 pojawił się jeszcze w 2015 roku. W październiku br. PKP Polskie Line Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Czekamy więc na jego rozstrzygnięcie tymczasem przypominamy najważniejsze informacje związane z budową łącznicy.

Nowa linia kolejowa połączy dwie inne: nr 106 z Rzeszowa do Jasła i nr 108, łączącą Stróże, Jasło, Jedlicze, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko. Inwestycja to ważny elementem regionalnej sieci kolejowej, istotny przede wszystkim dla południa regionu.

Wizualizacja łącznicy kolejowej Jedlicze-Szebnie. W ramach inwestycji powstanie przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Ponadto, przewidziana jest budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych    /fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

W zakresie ogłoszonego przetargu jest budowa nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze (os. Jedlicze-Męcinka)-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Nowe tory połączą linie kolejowe: nr 106 Rzeszów – Jasło, między przystankami osobowymi Szebnie i Wojaszówka oraz nr 108 Stróże – Krościenko, przed przystankiem osobowym Jedlicze Męcinka.

Łącznica kolejowa Jedlicze – Szebnie ułatwi podróże w Bieszczady

Zadanie inwestycyjne obejmuje również budowę przystanku osobowego o roboczej nazwie Moderówka. Ponadto, przewidziana jest budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych. Budowa łącznicy wyeliminuje dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy. Powstaną dzięki temu możliwości bezpośredniego połączenia RzeszówKrosno JedliczeNowy Zagórz. Szacowane skrócenie podróży, to ponad pół godziny.

Krótszy czas podróży. Realizacja tego przedsięwzięcia jest niezwykle istotna nie tylko z perspektywy Gminy Jedlicze, ale ma także kluczowe znaczenie dla mieszkańców całego regionu

Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa (Rzeszowem) będzie atrakcyjniejszy i wyniesie około 80 minut w ruchu regionalnym. Nowa łącznica stworzy możliwość wprowadzenia lepszej oferty przez organizatorów przewozów pasażerskich. Efektem inwestycji będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przyniesie również korzyści gospodarcze.

Jolanta Urbanik, burmistrz Gminy Jedlicze           /fot. Jedlicze24 

-Realizacja tego przedsięwzięcia jest niezwykle istotna nie tylko z perspektywy Gminy Jedlicze, ale ma także kluczowe znaczenie dla mieszkańców całego regionu. Planowana łącznica stworzy nowe możliwości podróżowania. Będzie to kolejne alternatywne połączenie południowej części województwa podkarpackiego ze stolicą w Rzeszowie oraz z jego północną częścią. Podczas budowy powstaną nowe drogi o nawierzchni bitumicznej, na czym jako burmistrzowi bardzo mi zależy- podkreśla burmistrz Jolanta Urbanik

Na podstawie zawartego porozumienia Gmina Jedlicze przejmie nieodpłatnie prawo własności do nowo wybudowanej infrastruktury drogowej i jako zarządca dróg gminnych będzie w przyszłości ponosić nakłady na ich bieżące utrzymanie, tj. remonty odśnieżanie, itp. Gmina przekaże na rzecz wybudowania nowych dróg nieruchomości gminne niezbędne na ten cel bez roszczeń odszkodowawczych.

Piotr Babinetz, poseł na Sejm RP         /fot. Jedlicze24        

-Deklarowałem zabiegi o łącznicę kolejową Szebnie-Męcinka-Jedlicze, dzięki której czas podróży z Rzeszowa do Jedlicza, Krosna, Rymanowa oraz dalej przez Sanok i Zagórz w Bieszczady będzie znacznie krótszy, nawet o blisko godzinę. Dla części mieszkańców Krosna i okolic to będzie alternatywa, jeżeli chodzi o dojazd czy do pracy, czy na studia. W dojazdach lokalnych bardzo korzystne może być połączenie kolejowe. Dzięki temu znika problem szukania miejsca parkingowego, ponadto podróż jest bardziej komfortowa, więc ludzie bardziej aktywni, pracujący przy pomocy laptopa czy innych urządzeń, mogą wykorzystać czas podróży także do działań zawodowych- wylicza korzyści dla mieszkańców poseł Piotr Babinetz.

Konsultacje społeczne. 3 warianty do wyboru

Zanim ostatecznie wybrano wariant i ogłoszono przetarg, opracowano trzy warianty realizacji projektu. Do konsultacji wskazano trzy warianty przedsięwzięcia. Pierwsze dwa zakładały zminimalizowanie długości nowej linii koniecznej do zbudowania. Wariant 1 (Szebnie – Brzezówka) wymagałby budowy drugiego mostu na tej rzece. Wariant 2 (Moderówka – Męcinka) położony całkowicie po wschodniej stronie rzeki wymagałby za to budowy kilkusetmetrowego tunelu. Natomiast wariant 3 (Przybówka – Turaszówka) zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy. Przebiegałby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Wisłok. Jest on ok. 4-krotnie dłuższy od dwóch poprzednich.

W kwietniu 2016 roku przeprowadzono konsultacje społeczne wśród mieszkańców Jedlicza, Krosna, Sanoka i Jasła, w których badani zostali poproszeni o opinię na temat wszystkich 3 wariantów. Zlecono także ankietę wśród 1000 osób, zamieszkujących obszar trójkąta między liniami 106 i 108. Żadna z opcji nie została wskazana jednomyślnie.

Finalnie wybrano wariant 2 “Jedlicze-Szebnie”.

Finalnie do realizacji budowy łącznicy kolejowej wybrano wariant nr 2 – na mapie zaznaczony w kolorze zielonym.

Wybór wariantu poróżnił samorządowców i parlamentarzystów

Zdecydowane stanowisko w sprawie wyboru wariantu budowy łącznicy kolejowej od samego początku prezentowała Jolanta Urbanik, burmistrz Gminy Jedlicze. Burmistrz wielokrotnie wyrażała przekonanie, że wybór wariantu nr 2 umożliwi bezpośrednią i szybką komunikację kolejową ze stolicą województwa. -Taki przebieg łącznicy to milowy krok dla zapewnienia mieszkańcom Gminy Jedlicze szybkiego, wygodnego i co ważne bezpiecznego połączenia kolejowego ze stolicą województwa, w której uczy się przecież znaczna liczba młodych mieszkańców- uzasadniała Jolanta Urbanik. -Dzięki tej łącznicy zwiększają się możliwości łatwiejszego, tańszego dostępu mieszkańców do Rzeszowa i atrakcyjność inwestowania oraz ożywienia gospodarczego na naszym terenie.– wyliczała korzyści dla mieszkańców Gminy Jedlicze burmistrz.

Orędownikiem wyboru wariantu przebiegającego przez Jedlicze był również poseł Piotr Babinetz. -Prowadziłem w tej sprawie wiele rozmów m.in. z marszałkiem województwa Władysławem Ortylem.- mówi poseł Babinetz, który od lat czynił starania w zakresie wyboru wariantu nr 2.

Dariusz Sobieraj, radny sejmiku wojewódzkiego.       /fot. archiwum/Jedlicze24

Za wariantem przebiegającym przez Jedlicze optował także Dariusz Sobieraj, radny sejmiku wojewódzkiego.Włącza zakłady i mieszkańców dużej gminy w połączenie z Rzeszowem, nie ogranicza Jasła ponieważ i tak modernizujemy trakcję Rzeszów-Jasło-Zagórz. Ponadto skraca czas dojazdu do centrum Rzeszowa, przy budowie łącznika Rzeszów Główny – lotnisko Jasionka, także do połączenia lotniczego. Nie burzy spokoju społecznego w gminie Wojaszówka i nie niszczy mienia prywatnego przez wyburzenie 7 nowych domów (przedstawiłem to na sesji sejmiku-przypomina radny Sobieraj). Jest w zgodzie z ekologią oraz jest ekonomicznie najbardziej uzasadniony. Poza tym jest to inwestycja unijna, za którą idą zatrudnienie, finanse na infrastrukturę kolejową i realne korzyści dla mieszkańców i turystów- podkreślał dla krosnocity.pl w marcu 2017 roku radny Dariusz Sobieraj.

Wątpliwości co do wyboru wariantu przebiegającego przez Jedlicze miała Joanna Bril, radna sejmiku wojewódzkiego. Z naukowego punktu widzenia podjęcie decyzji o wyborze wariantu łącznicy kolejowej – to zagadnienie optymalizacji wielokryterialnej.– tłumaczyła radna Bril dla terazkrosno.pl w kwietniu 2017 roku.

Joanna Bril, radna sejmiku wojewódzkiego.       /fot. archiwum/Jedlicze24

-Wariant 2 (przyp. – przebiegający przez Jedlicze) jest najmniej ciekawy z powodu najwyższych kosztów budowy 1 km łącznicy – tutaj atrakcyjniejszy jest nawet wariant 3, który jednak w skali bezwzględnej jest zdecydowanie najdroższy, co znacznie zmniejsza jego efektywność w sensie ekonomicznym.– tłumaczyła Joanna Bril i wskazywała, że trzeba dokonać symulacji liczby potencjalnych pasażerów z obszarów zainteresowanych budową łącznicy. -Wobec powyższego czy wybierając warianty 1 lub 2 i zyskując pasażerów z Jedlicza nie spowoduje to zmniejszenia zainteresowania pasażerów z Krosna, Sanoka i Zagórza.- zastanawiała się radna Bril.

Budowę łącznicy kolejowej popierali również inni parlamentarzyści i radni sejmiku wojewódzkiego, jednak bez wskazania na konkretny wariant budowy lub ze wskazaniem na wariant 3.

-Popieram budowę łącznicy kolejowej, ponieważ jest to strategiczna inwestycja dla Krosna, Bieszczad oraz szeroko pojętej turystyki w Beskidzie Niskim. Łącznica kolejowa jest konieczna dla przyspieszenia ruchu pomiędzy Rzeszowem, a Krosnem- mówiła dla krosnocity.pl w marcu 2017 roku poseł Joanna Frydrych, która wskazywała, że najkorzystniejszym byłby wariant nr 3, a który zapewniłby maksymalne skrócenie czasu podróży pomiędzy dwoma miastami. Posłanka stwierdziła również: -Mam nadzieję, że wariant wybrany przez PKP PLK S.A., po konsultacjach społecznych spełni główny cel inwestycji, czyli skrócenie czasu dojazdu z Krosna do Rzeszowa. Jeżeli tak, będzie korzystnym rozwiązaniem- podkreślała poseł Joanna Frydrych.

-Popieram budowę łącznicy linii 106 i 108. Rozwój ruchu kolejowego w naszym regionie jest bardzo ważny, nie tylko jako połączenie Krosna ze stolicą województwa Rzeszowem, ale również jako skomunikowanie kolejowe Bieszczad- tłumaczył ówczesny poseł Wojciech Bakun, który wyraził poparcie dla inwestycji niezależnie od tego, który wariant byłby ostatecznie realizowany.

Podobnie wypowiadał się poseł Mieczysław Kasprzak: -Popierałem i będę popierał wszystkie rozwiązania, które usprawnią komunikację w rejonie krośnieńskim.

Łącznica kolejowa Jedlicze – Szebnie ma być gotowa na przełomie 2027 i 2028 roku.

Jaką reakcję wywołał u Ciebie ten artykuł? Oceń jak czujesz!
+1
38
+1
2
+1
1
+1
6
+1
0
+1
2

Zobacz również:

[wpdiscuz_bell]
- Wydarzenia i imprezy -

brak wydarzeń

- Reklama/ogłoszenie -
- Reklama/ogłoszenie -
Nadchodzące wydarzenia i imprezy

brak wydarzeń

Opinie i komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Teraz wyświetlam Ci komentarze do fragmentów artykułu
Zobacz wszystkie komentarze
- Reklama/ogłoszenie -
- Reklama/ogłoszenie -
- Reklama/ogłoszenie -
← PRZEJDŹ NA
0
Po przeczytaniu: Dodaj swój komentarz. Podziel się opinią!x
X
X
X
X